tisdag 22 december 2009

Chateauneuf-du-Pape

Just nu har jag en Chateauneuf-du-Pape period. Vill bara dricka vin därifrån. I våras kom jag och min kamrat T över ett parti Domaine La Barrocche Terroir 2007 från Bristley Wine. Ett helt fantastiskt vin och en fantastisk vingård. Dessvärre gav vi bort några flaskor till en kamrat som fyllde 40 vilket jag och han starkt ångrar idag. Nu letar jag med ljus och lykta efter den igen för att köpa på mig några. Den skulle ha gjorts tillgänglig på BS här i november - december men, antingen missade jag den eller så tog den slut fortaren än man hinner korka upp en Franciacorta. I veckan köpte jag i alla fall 2007 Chateauneuf-du-Pape Tradition från Mas du Boislauzon. Någon lär knäckas nu till helgerna och någon får gotta till sig i källaren.

I alla fall, åter till Terroir 2007, här pratar vi mogna körsbär, sötlakrits, viol i en härlig balans. Lång härlig eftersmak. Alkoholhalten är höga 15,5% och vinet kan upplevas åt det sötaktiga hållet trots att restsockerhalten endast är 2% Robert Parker gav vinet 92-94p med lång potential i källaren de närmaste 10-15 åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar